24/02/2017

Een IQ-test: wat doet dat met je?

Omdat we bij Praktijk Hoogbegaafd Roosendaal ook begaafdheidsonderzoek bij volwassenen aanbieden, is het wel zo prettig om te kunnen vertellen hoe een IQ-test afgenomen wordt en wat dat met je doet. Daarom heb ik mezelf het afgelopen jaar als proefkonijn opgeworpen en ben ik samen met onze orthopedagoge Mirthe aan de slag gegaan.

Zoals we bij alle volwassenen ook doen, heb ik samen met Mirthe vooraf een aantal aspecten van de IQ -test doorlopen, zodat ik weet wat ik kan verwachten. Daarbij kijken we op welke onderdelen er een psychische blokkade verwacht kan worden en hoe die blokkade zich in gedrag vertaalt. Daar kan de tester zich dan gedurende de testafname op focussen, waardoor we zo min mogelijk effect hebben van faalangst of te grote denksprongen maken. Deze specifieke voorbereiding heeft geen enkele invloed op de uitslag, aangezien er geen testonderdelen worden geoefend. Het geeft enkel een gevoel van vertrouwen dat je het aankan en dat je weet wat er van je verwacht zal gaan worden. Ik merkte dat het voor mij prettig was en dat ik met een goed gevoel de test in kon gaan.

De test zelf heb ik vooral erg leuk gevonden. Ondanks dat ik een keer blokkeerde… Gelukkig voelde ik me door de voorbereiding vrij genoeg om dat aan te geven en heeft Mirthe volgens de gemaakte afspraken (maar binnen de testkaders) gehandeld.

De uitslag was niet echt verrassend; ik heb eerder de Mensa-test gedaan en wist dat ik in de bovenste regionen zou moeten scoren. Het grote verschil met die Mensa-test is dat deze test in een veilige en rustige één-op-één-setting plaats vond. Ook was ik voorbereid op de tester en op de testonderdelen waardoor ik met meer zelfvertrouwen aan de slag ging. Een ander verschil is dat de Mensa-test slechts één onderdeel van het IQ-profiel in de test op had genomen. Nu wordt er een veel completer beeld geschetst van mijn volledige potentieel doordat er veel meer subtesten afgenomen worden. Ik heb dan ook een beter beeld gekregen van mijn sterktes en zwaktes.

De vraag is nu of deze test effect heeft op mijn zelfbeeld. Op zich heeft het voor mij nu even geen toegevoegde waarde gehad, omdat ik al op de hoogte was van mijn intelligentie en vermogens. Ik weet echter nog wel van de eerste test dat het een enorme impact heeft gehad. Mijn zelfbeeld was gebaseerd op mijn ervaringen binnen het onderwijs; niet in staat om écht te leren, te falen en daarmee een grote onzekerheid in mijn karakter opgebouwd. Na de eerste test ben ik stappen gaan zetten die ik nooit had verwacht te zetten. Door die ontwikkeling ben ik een zelfbewuster persoon geworden die durft te staan voor wie zij is en dat is veel waard.