Algemeen onderzoek

We diagnosticeren niet enkel op hoogbegaafdheid, maar hebben een breder scala aan testmaterialen waardoor een dubbele diagnose of misdiagnose ook gesteld kan worden. Het uitgangspunt om je bij onze praktijk aan te melden is dat er een vermoeden is van een hogere intelligentie of (hoog)begaafdheid en dat er behoefte is aan goede handvatten in de opvoeding, in onderwijs of voor de persoonlijke ontwikkeling.

We kunnen onderzoek of een screening doen naar:

  • (Hoog)begaafdheid / intelligentie
  • Hoogsensitiviteit
  • ASS
  • AD(H)D
  • ODD
  • Dyslexie
  • Emotionele ontwikkeling
  • Sociale ontwikkeling
  • Trauma
  • Systeemfactoren
  • Hechting

Begaafdheidsonderzoek

Diagnostiek naar hoogbegaafdheid gaat verder dan het afnemen van een IQ test. De uitslag van een IQ test geeft namelijk enkel weer of iemand snel kan denken (een hoge intelligentie heeft), waardoor de conclusie ‘hoogbegaafd’ niet getrokken kan worden. Dit zou een onjuiste aanname zijn en daarom bieden wij bij vermoedens van hoogbegaafdheid een compleet onderzoek naar álle aspecten van het Model van Duran. Voor meer informatie over de onderzoekskeuzes: lees dit artikel.  

Officiële testmaterialen, goedgekeurd door de COTAN (de belangrijkste organisatie op het gebied van psychologische testen), gaan bij ons hand-in-hand met aanvullend samengestelde testmaterialen die we in de loop van de afgelopen jaren doorontwikkeld hebben. De resultaten van al deze testen, vragenlijsten en observaties puzzelen wij tot een gedegen conclusie op het gebied van hoogbegaafdheid, begaafdheid, hoogintelligentie en hoogsensitiviteit. Dit zijn de basisconclusies die uit het onderzoek naar voren kunnen komen, maar daarbij komen we ook met een onderbouwd inzicht op het gebied van alle factoren die een rol spelen in het functioneren. Daarmee heb je niet alleen een uitgebreid verslag waarin ‘het verhaal’ van je kind verteld wordt, maar ook een verslag waarin zeer gerichte adviezen voor onderwijs, opvoeding en het kind zelf staan.

Begaafdheidsonderzoek Hyperhb

In sommige gevallen gaan de vermoedens van hoogbegaafdheid verder of is er een erfelijke aanleg voor een hyper hoogbegaafdheid. We spreken hiervan als het IQ boven de 145 uitkomt en de intensiteiten nog sterker ontwikkeld zijn. Naast het standaard onderzoek naar hoogbegaafdheid, kunnen we specialiseren naar hyperhoogbegaafdheid. We nemen in dat geval een ander soort IQ test af (deze gaat tot boven de 170) en nemen de scoring van de sociale en emotionele ontwikkeling mee in de onderzoeksmaterialen. Hiermee kunnen we een duidelijker beeld vormen van de asynchrone ontwikkeling die deze kinderen doorlopen en kunnen we begeleiding voor onderwijs, het systeem en het kind op maat maken.

Misdiagnoses

 

Onvoldoende kennis van hoogbegaafdheid en daarmee de verkeerde testmaterialen, – inzet of communicatieve vaardigheden in een testsetting gebruiken, kunnen ervoor zorgen dat hoogbegaafdheid niet gezien wordt. Omdat het opvallende gedrag wel blijft bestaan, wordt er verder gekeken naar overige mogelijkheden. De intensiteiten die bij hoogbegaafdheid horen, zorgen echter bij kinderen voor gedrag wat op ASS, AD(H)D, ODD of een andere ontwikkelingsstoornis kan lijken. Het is dus de kunst om het gedrag goed te zien en de oorzaak te achterhalen zonder een gekleurde bril op te zetten. Daarvoor is vooral diepgaande kennis over hoogbegaafdheid nodig!

Word je kind gewezen op gedrag wat op autisme of ad(h)d lijkt en lijkt je kind ook bovengemiddeld intelligent te zijn? Vraag dan eerst een vrijblijvende intake op onze praktijk aan alvorens je een standaardonderzoek bij een reguliere praktijk aanvraagt. Op die manier kunnen we het risico op misdiagnose verkleinen.